کاناگلیفلوزین با شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباطی ندارد

7 ژانویه 2019 - تحقیقات جدید نشان می دهد که کاناگلیفلوزین داروی دیابت نوع 2 با افزایش خطر شکستگی در افراد میانسال ارتباطی ندارد.Canagliflozin، که با نام تجاری Invokana به بازار عرضه می شود، باعث کاهش میزان قند خون از طریق افزایشدفع گلوکز از کلیه ها می شود.

این گروه دارویی از مهارکننده های SGLT2 شامل داروهای: داپاگلیفلوزین (Forxiga) و امپاگلیفلوزین (Jardiance)  هستند، که در برخی مطالعات پیشین به افزایش خطر شکستگی و سلامت ضعیف استخوانها به دلیل مصرف این داروها اشاره شده است، اما این مطالعه ی جدید ادعاها درباره این خطر را رد کرد.

دانشمندان دانشگاه تورنتو پس از مقایسه ی کاناگلیفلوزین با گروه دیگری از داروهای دیابت نوع 2 به نام آگونیست هایGLP-1 ، هر گونه افزایش خطری را در رابطه با شکستن استخوانها با مصرف کاناگلیفلوزین رد کردند.

محققان هشتاد هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با Invokana بودند را با همین تعداد فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که از آگونیست های GLP-1 استفاده می کردند، مقایسه نمودند. آنها تمام اطلاعات مربوط به استخوانهای بازو و ساعد و شکستگی استخوان هیپ و لگن را بررسی کردند.

میانگین سن افراد مورد مطالعه 55 سال بود، که جزو جمعیت کم خطر محسوب می شوند. محققان اظهار داشتند که افراد سالخورده را که در معرض خطر بیشتر شکستگی قرار دارند در این مطالعه بررسی نکردند و پیشنهاد کردند که تحقیقات بیشتری برای بررسی این گروه انجام شود.

دکتر Michael Fralick، محقق ارشد این پژوهش از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، گفت: ما علاقه مند به انجام این مطالعه شدیم زیرا یک کارآزمایی تصادفی نشان داده بود که مصرف این داروها با افزایش خطر شکستگی های استخوانی ارتباط دارد و مطالعه ی دیگری این ادعا را رد کرده بود. بنابراین، ما یک مطالعه در دنیای واقعی را بر روی نزدیک به 200،000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادیم.او افزود: من امیدوارم که این یافته ها به بیماران و پزشکان اطمینان دهد که این داروها خطر شکستگی استخوانها را افزایش نمی دهند؛ زیرا این گروه از داروها برای کنترل دیابت نوع 2 بسیار موثر هستند. این دسته از داروها می توانند سطح قند خون را کاهش دهند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کنند.

نظریه هایی مبنی بر اینکه چرا احتمال می رفت که مهارکننده های SGLT2 با افزایش خطر شکستگی مرتبط است شامل کمبود آب و احتمال کاهش تراکم معدنی استخوان بود.

این مطالعه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/canagliflozin-not-linked-to-bone-fractures-in-people-with-type-2-diabetes,-study-suggests-92324032.html